Mattilsynet må ta overvektige hester på alvor

Til: Mattilsynet

En amerikansk undersøkelse fra 1998 viste at 5 % av hestene var overvektige. I 2006 ble en ny undersøkelse gjennomført – nå var 20 % av hestene overvektige. Engelske Blue Cross, en veldedighetsorganisasjon som tar seg av hester, rapporterer at 40 % av de hestene de tok seg av i 2008 var overvektige. – Nest etter kolikk er det nå fedme som dreper flest hester i England. Vi står snart foran en epidemi, sier veterinær Richard Stephenson ved Blue Cross.
?
I en undersøkelse i Sverige (Henricsson, 2007) ble 300 ridehester undersøkt, og 35 % ble anslått å være overvektige. I en studie av islandshester i Danmark viste at 24 % av hestene var overvektige, mens bare 6 % var undervektige (Jensen et al., 2016)

Fedme hos hest er en pågående epedemi i Norge og nå som beitesessongen står for dør kommer tilstanden til å bli enda verre.

Til tross for at vi vet at fedme er svært helseskadelig og at konsekvensene årlig tar livet av mange hester tar ikke Mattilsynet dette på alvor. Hesteeiere over hele norges land kan få lov å sakte men sikkert fôre hestene sine til helseplager, sykdom til det langsomt som smertefyllt tar livet av dem, uten at noen instanser griper inn og gir de ansvarlige konsekvenser.

Mattilsynet må begynne å jobbe etter annerkjente skaler for bedømining av hold på hest og belage seg på det som finnes av forskning. Da må de åpne opp øynene og innse at fedme er et stort helseproblem, at å overfôre hestene til de får plager er vanskjøtsel.

Skriv under denne kampanjen så vi kan vise Mattilsynet at vi ønsker endring nå!

Kampanjen er laget av vloggen "Hestefolka" som ønsker å fremme bla. dyrevelferd.

Signeres av: Alle som bryr seg om hesters ve og vell